برندینگ بوک چیست و چه کاربردی دارد؟ رامون‌چاپ پاسخ می‌دهد

برندینگ بوک چیست و چه کاربردی دارد؟

برندینگ بوک یا برند بوک، یکی از اصطلاحات انگلیسی رایج در حوزه چاپ، تبلیغات و بازاریابی است؛ همان (Brand Book). این اصطلاح بیشتر به کتابچه‌ها یا به بیانی دقیق‌تر، محتواهای بصری و مبتنی بر کاغذ اشاره دارد.

به زبان ساده، یک برندینگ بوک، در واقع راهنمایی برای ترسیم طرح کلی اهداف، ارزش‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات یک برند خاص است. بیش از هر چیز دیگر، برندینگ بوک هویت و شالوده فکری برند شما را که در اصل همان (DNA) آن است، با جزئیات قابل توجهی به ذهن مخاطبان منتقل می‌کند. به‌نحوی که این دفترچه به اثر انگشت شما در دنیای بازاریابی و تبلیغات شباهت دارد. به همان میزان که یک اثر انگشت با جزئیات بسیار متعدد و ظریفی کامل شده و هویت متمایزی به یک انسان می‌بخشد، یک برندینگ بوک نیز قرار است با همان سبک و سیاق، جزئیات ظریف و متمایز برند شما را منعکس کند.

تمام جزئیات و لایه‌های محتوایی این دفترچه یا کتاب، اعم از تصاویر، نقش‌ها، صفحه‌آرایی، انتخاب فونت و حتی سایز فونت نیز، باید منعکس‌کننده ارزش‌ها و اهداف برند شما باشند. تنها با تلفیقی از تمام این عناصر است که می‌توان گفت راهنمایی جامع و مفهومی از برند خود را در اختیار مخاطب قرار داده‌اید.

جامعه مخاطب و هدف طراحی برندینگ بوک، چه کسانی هستند؟

بسیاری افراد با این پرسش مواجه می‌شوند که از اساس چنین راهنمایی قرار است کدام دسته از مخاطبان را هدف قرار دهد. آیا قرار است صرفاً به عنوان یک دفترچه تبلیغاتی در بین مردم به صورت فله‌ای توزیع شود؟ یا برای بازاریابی (B2B) و تحت تأثیر قرار دادن مدیران سایر کسب‌وکارهاست؟ در پاسخ باید گفت جامعه هدف برندینگ بوک بسیار وسیع‌تر از حد تصور است.

نه‌تنها عامه مردم، مدیران، و دست‌اندرکارانی که مستعد خرید از برند شما هستند، بلکه حتی کارمندان و کارکنان مجموعه خود را نیز می‌توانید با این راهنما تحت تأثیر قرار دهید. به عنوان مثال کارمندان تازه‌کار با مطالعه چنین کتابچه‌ای به‌سرعت و بدون واسطه فرم‌ها و محتوای کسب‌وکار شما را درک می‌کنند. البته به شرطی که درست، حرفه‌ای و اثرگذار طراحی شود! درست مانند آنچه در رامون‌چاپ می‌توانید سفارش دهید

برندینگ بوک چیست؟

یک برندینگ بوک موفق، از چه محتواها و لایه‌هایی تشکیل شده است؟

اگرچه پاسخ قطعی و از پیش تعیین‌شده‌ای برای این پرسش وجود نداشته و این خلاقیت طراحان است که اجزای اصلی را مشخص می‌کند، اما برخی از عناصر و المنت‌ها، همیشه و در هر حال الزامی به نظر می‌رسند. البته همانطور که گفته شد، برخی از طراحان، ممکن است بنا به سلیقه و هوشمندی خود برخی از این عناصر را در هم آمیزند. حال اما لیست این عناصر به شرح زیر است.

  • نام برند

  • یک طرح کلی از سرگذشت، ارزش‌ها، اهداف و افق برند

  • لوگوی برند و تمام انواعی از آن که در فضای کسب‌وکار به فراخور موقعیت ممکن است استفاده کنید

  • آیکون‌ها

  • تم و طرح کلی؛ منطبق با روانشناسی رنگ و تطابق ماهیت برند با رنگ سازمانی کسب‌وکار یا شرکت

  • فونت، سایزها و استایل درج نوشته‌ها

  • عکس‌هایی که هویت برند را منعکس کرده و مثال‌هایی برای درک بهتر ماهیت آن به دست می‌دهند. در این بخش بیشتر باید از استراتژی‌های عام بازاریابی پیروی کرد.

  • سبک و سیاق ویژه برند برای ارتباط و سخن گفتن با مخاطبان؛ ممکن است رسمی، دوستانه، محبت‌آمیز، علمی و یا حتی آمیخته با طنز باشد

برندینگ بوک چیست؟

آیا کسب‌وکار شما به برندینگ بوک نیاز دارد؟

این مورد نیز یکی از آن دسته پرسش‌های بسیار رایج و پرتکراری است که کارشناسان رامون‌چاپ به کرات با آن مواجه می‌شوند. در پاسخ به این پرسش باید گفت به طور قطع به آن نیاز دارید! بدون در نظر گرفتن اینکه کمپانی یا شرکت شما چقدر بزرگ یا کوچک است، برندینگ بوک به شما در سازماندهی یک ارتباط مؤثر و ثمربخش با مخاطبان‌تان کمک می‌کند.

می‌توان گفت یک برندینگ بوک حتی در سازماندهی فعالیت‌ها و تصمیمات آتی حوزه تبلیغات، بازاریابی و چاپ، به کسب‌وکارها کمک زیادی می‌کند. زیرا با استفاده از آن می‌توانید اختصاصی‌ترین و کامل‌ترین تصویر ممکن از برند خود را در اختیار طراحان و افراد مختلف قرار دهید. به طرزی که طراحان بدون نیاز به صرف وقت زیاد بتوانند ماهیت و انتظارات برند را درک کرده و بر مبنای خطوط کلی آن اقدام به طراحی و تولید محتوا کنند. آن‌ها حتی متوجه می‌شوند که باید از چه فونت‌ها، رنگ‌ها و استایل‌هایی در کار خود استفاده کنند. از سوی دیگر البته با استفاده از آن، برای ارتباط ساختاربندی‌شده و مستحکم با تیم بازاریابی خود نیز دچار مشکل نخواهید شد.

بدون نیاز به صرف وقت و منابع برای آموزش و توضیح مجدد، هر عضو جدید از تیم بازاریابی شما با مطالعه برندینگ بوک تمام آنچه را نیاز است، متوجه خواهد شد. پس به هیچ عنوان در مورد سفارش طراحی برندینگ بوک تردید نکنید. البته اگر همچنان ابهام و پرسش‌های ذهنی شما پابرجاست، می‌توانید به طور مستقیم با رامون‌چاپ در ارتباط بوده و از کارشناسان ما اطلاعات لازم را کسب کنید. ما در تمام مراحل چاپ، طراحی و تولید برندینگ بوک کنارتان هستیم.

بوک 1

دیدگاهتان را بنویسید